Hi Es,
Op deze vraag zul je vast veel verschillende reacties krijgen omdat het voor iedereen heel persoonlijk is...
Voor mezelf (ik was 48 jaar tijdens de kankerperiode) heb ik gekozen voor GEEN hormonen terwijl het me meerdere malen was aangeboden.
Of mijn keuze de juiste was weet ik niet ècht, maar in ieder geval gevoelsmatig wel!! Ik had het idee dat ik er tòch een keer doorheen moest, dan maar ineens.
Ik ken iemand van 69 jaar die een operatie moest ondergaan en daardoor moest stoppen met haar hormonenintake. Zodra ze was gestopt viel ze in de overgang met de daarbij behorende problemen. Uitstel van executie vond ik het.
De nacht die volgde op de Werheim-Meigs heb ik zéker wel 12 verschillende T-shirts aangehad omdat ze elk letterlijk uitgewrongen konden worden. Dat was mijn intro wb. de overgang. Gelukkig is dat voor iedereen weer anders.
De een rolt er soepel door alsof er niets aan de hand is, de ander (zoals ik) minder.
Tòch zullen we er allemaal een keertje (vroeg of laat) doorheen moeten
Mijn manier om er mee om te gaan is om het gewoon over je heen te laten komen. In het begin vond ik het vreselijk dat op totaal onverwachte momenten ik ineens van die hitteuitbraken had. Ik kon wel door de grond zakken van schaamte... Ik zocht in het begin ook allerlei verschillende excuses om weg te kunnen lopen richting toilet om mijn gezicht met koud water te deppen. Totdat ik op een gegeven moment dacht dat alles er onder ging lijden en waarom zou ik dat toelaten?
Vanaf dát moment, als mensen mij vroegen tijdens zo'n hittegolf of ik mij wel goed voelde zei ik gewoon dat ik geopereerd was en daardoor gelijk in de overgang gegooid was. Met dat antwoord moesten ze maar zien wat ze deden en ik had er een goed gevoel bij dat ik geen uitvluchten meer hoefde te verzinnen...
Je vraagt om tips, hier zijn er een paar:
1e tip: Als ik de deur uitging zorgde ik altijd voor een nat koud washandje in een plastic zakje (+ spiegeltje) om m'n gezicht mee af te koelen. Ik voelde dan letterlijk en figuurlijk de adertjes in mijn gezicht ineenkrimpen...
2e tip: Probeer te ontspannen en het over je heen te laten komen met het idee dat het vanzelf opgekomen is, dus ook vanzelf weer weg zal gaan. Als je je druk gaat lopen maken dan wordt het alleen maar erger...
3e tip: Mensen kunnen heel ongenuanceerd reageren. Aan mij vroegen ze een keer (uit de grap denk ik) of ik van de roodhuiden afstamde. Wees voorbereid (meestal voel je zo'n hittegolf wel opkomen) en probeer ze met gelijke munt terug te betalen...
4e tip: Probeer warmtebronnen (bv. open haarden etc.) te vermijden of ga er niet te dicht bij zitten...
5e tip: De meest bekende, zorg dat je wat uit kunt trekken aan kleding. Als je kleding uit laagjes bestaat is dat makkelijker...
Wel Es, deze tips zijn ontstaan uit persoonlijke ervaring, ik hoop dat je er iets aan hebt. Maar zoals ik al zei, bij iedereen is het weer anders.
Sterkte ermee
Cheers,
Maria